Ett glasklart exempel till ansvariga för kommunens digitalisering

Digitalisering i skolan
Skolutveckling
Läsplattor


Hej, Rektor!

Jag är bara tvungen att höra av mig till dig. Dels för att höra att allt är gott, dels för att följa upp vårt samtal kring effektivisering som vi hade senast vi sågs. Det var ju minst sagt lite hektiskt hos dig. Jag hoppas att det gått bra med budgetarbetet och att du känner att du tillsammans med dina rektorskollegor lyckats hitta en modell för att hantera de förestående effektiviseringarna i kommunen. Jag minns din oro för hur det eventuellt skulle påverka din organisation och det utvecklingssarbete ni har initierat inför det kommande läsåret.

Jag tänkte på dig häromdagen när jag jobbade med ett gäng lärare på en skola här i Skåne. Jag tänkte på vårt samtal om att “effektivisera i ordets rätta bemärkelse”, som du uttryckte det. Du minns säkert. Jag måste bara dela med mig, jag tycker att det är ett så bra exempel. En del tycker säkert att det är alldeles för enkelt och inte tillräckligt innovativt, men det åskådliggör så bra våra samtal kring att på ett effektivt sätt förstärka lärande och undervisning.

Skolan jag jobbade med har precis som du iPads för alla elever. Vi ägnade en hel dag åt att skapa skärminspelningar. Bara det, inget annat. Vi testade att skapa introduktioner till en undervisningssituation eller ett arbetsområde genom att med skärminspelningsfunktionen spela in korta instruktioner till eleverna. Vi testade att ge formativ återkoppling på grupp- och individnivå med hjälp av korta filmer. Vi hann även att testa skarpt med elever under en mattelektion. Läraren gick runt i klassen och hjälpte eleverna en och en eller i grupp. Läraren hade en penna till sin iPad, skissade korta skärminspelningar av instruktionerna till eleverna och airdroppade över dem.

Lärarna var mycket positiva, eleverna likaså. Lärarna såg så många användningsområden för att använda skärminspelning. Det de kanske uppskattade allra mest var att så enkelt och smidigt kunna förstärka stöd och respons genom att skapa och dela filmklipp med eleverna. Att ge respons via film är ju inget nytt, jag vet, men att göra det så effektivt (!) gjorde lärarna överväldigade. Tidigare har det varit ett evinnerligt klickade för att åstadkomma samma sak.

Tyvärr dök det dock upp lite problem. Att skapa filmklippen var enkelt, och att få koll på hur pennan kan användas på olika sätt var lätt. Men, sen skulle ju klippen delas med eleverna. Och då stötte vi på patrull. Vid några tillfällen höll inte nätet, och vid några tillfällen funkade inte kopplingen till molnet eller lärplattformen. Ja, jag vet, precis det du talat så mycket om. 

Igår hörde rektorn på skolan av sig till mig och berättade att lärarna på skolan spelat in fler filmer. Men inte för eleverna, utan för kommunens beslutsfattare vad gäller digitalisering. De vill visa dem arbetssättet. De vill visa på ett effektivt (!) arbetssätt som förstärker undervisning och lärande, men som förutsätter en fungerande infrastruktur. Du minns när vi pratade om Hans-Åke Scherps drift- och utvecklingsorganisation, om vikten av att säkra driften för att åstadkomma utveckling? Eller när vi pratade om Leif Denti och det ambidextra dilemmat, om hur de 90-procentiga vardagsuppgifterna måste funka för att de 10 procenten innovation ska komma till stånd? På skolan har de slitit så länge med detta, och nu har de ett riktigt bra exempel som åskådliggör problemen, ett glasklart exempel de kan lyfta med ansvariga för kommunens digitalisering.

Rektor, som du förstår tänkte jag på dig när jag jobbade med den här skolan. Visst åskådliggör exemplet mycket av det du jobbar så hårt med att åstadkomma? Ett fokus på skola i en digitaliserad värld, inte att digitalisera skolan. Använd gärna mitt exempel, skolan har gett sin tillåtelse. Jag har t o m rektorns kontaktuppgifter om du vill ha dem. Hon ställer mer än gärna upp på ett samtal. Ju fler som tar fajten, desto bättre.

Nu hoppas jag att du går in för landning de sista dagarna av terminen, och gör dig redo för en riktigt vilsam ledighet. Vi hörs på det nya året!

Allt gott,
Håkan Ingvarsson


Håkan Ingvarsson

Håkan är processledare på Lin Education. Han har 20 års erfarenhet av skola och lärande, både som lärare och rektor. I en föränderlig och komplex skolvärld ställs det krav på samverkan och samarbete. Hur vi på olika sätt organiserar för ett effektivt, hållbart och kvalitativt samarbete är Håkans hjärtefråga. 

Andra artiklar:

Aug 10, 2020

Så prioriterar du rätt efter semestern

Läs mer

May 4, 2020

Enström och Gausel snackar Showbie

Läs mer

Apr 24, 2020

Spelplanen för svensk skola ritas om

Läs mer

Apr 20, 2020

Skolan har kommit längre än många företag

Läs mer

Apr 1, 2020

Vilken distans har ni planerat för?

Läs mer

Mar 20, 2020

Att leda möten online

Läs mer

Mar 16, 2020

Exempel på plan för onlineskola

Läs mer

Mar 16, 2020

Tips på fjärrundervisning med Apple, Google och Microsoft

Läs mer

Mar 12, 2020

Så förbereder du en fjärrundervisning

Läs mer

Mar 2, 2020

Hur vet du hur det går?

Läs mer
Fyll i din e-post så missar du inte våra nyheter och event!