Hur ser en uppstartsvecka ut för en pedagogisk processledare?

Digitalisering i skolan
Pedagogisk processledning
Skolutveckling
Skolutvecklingsresa


Jag tror att alla pedagoger känner ett visst pirr i magen inför en uppstartsvecka. Det är spännande att träffa kollegorna igen. Man har många idéer som man vill prova och det ska bli kul att träffa sina elever igen efter sommaren. Så känner även jag som Pedagogisk Processledare. Uppstartsveckan är den veckan som vi har mest att göra. Alla dagar är uppbokade på olika skolor och ledningsgrupper. Alla vill komma igång med sitt skolutvecklingsarbete!

Det kan vara svårt att få ihop denna veckan för oss logistiskt, många resor blir det men det är en del i arbetet och med planering så funkar det. Under resten av året väljer jag gärna tåget när jag reser men denna veckan är det inte möjligt.

Måndagen startar jag med ett uppstartsmöte med en digital utvecklingsgrupp på en av Mölndals skolor. Syftet här är att tillsammans ta fram en kompetensutvecklingsplan till läsåret 20/21 kring vad pedagoger och skolledare behöver utveckla för att ta skolan in i ett digitaliserat samhälle. Vi diskuterar uppdraget vi fått och kommer överens om en plan för vad vi ska fokusera på under de fem kvarvarande mötena som vi ska ha. Lämnar Mölndal med en go känsla i magen om att upplägget vi pratat om kommer att fungera och styr kosan till Varberg där jag möter upp min kollega Johan. Två grupper väntar på oss för att få en introduktion i G-Suite. Alla Varbergs skolor kommer att gå över till G-Suite och vi på Lin Education har fått uppdraget att utbilda alla pedagoger i hur de pedagogiskt kan använda denna molntjänst. Utmaningen här är att alla är på så olika nivåer, mina tankar går ofta då till hur det var att leda en klass, det är precis samma känsla och man behöver använda alla sina pedagogiska verktyg för att få med alla på resan.

Vi avslutar dagen med en flygresa till Arlanda för att kunna vara på plats i Sigtuna på morgonen för en heldags workshop med kollegialt lärande och BFL.

En av Uppsalas gymnasium är i Sigtuna på Kick Off och jag och Johan har fått uppgiften att leda detta under tisdagen. Kollegialt lärande är det som många skolor och rektorer frågar efter. Hur hittar man strukturer? Vad ska man lära sig? Grupper? Frågorna är många och vi försöker att under dagen ge svar. En viktig del är att grunda i forskning naturligtvis. Ulf Blossing, Professor på Göteborgs universitet, har forskat i flera år kring varför vissa skolor lyckas och vissa misslyckats. Hans forskning kring detta använder vi som grund för vad vi gör under dagen. Deltagarna får utmaningar i form av diskussionsuppgifter men de ska även utmana sig själva och bland annat berätta om bra och mindre bra lektioner de gjort. Både jag och Johan känner att vi får ett flyt i dagen och en bra energi i rummet. Diskussionerna är bra och det är tydligt att pedagogerna känner att det är viktigt att prata igenom det vi lägger fram så att de får en gemensam grund att stå på som alla vet betydelsen av. En gemensam berättelse är viktig för en skolas utveckling.

Vid dagen slut bär det av till Arlanda för flyg hem. Johan ska vidare till en annan kommun och själv får jag åka hem. Planen var att köra till Norge för att framtidsspaning med en skola i Mysen men den blir framflyttad så jag får en liten paus och kan förbereda mig för resten av veckan.

På torsdag morgon fortsätter Johan och jag med samma grupp i Varberg som vi hade på måndagen. Vi tittar och workshopar kring fler delar i G-Suite och deltagarna får en inblick i Classroom som är den sammanhållande länken i G-Suite for Education. Det är en enkel plattform och man ser hur ögonen tänds när de inser hur de kan arbeta och förenkla sitt arbete med hjälp av Classroom.

En snabb lunch hinns med innan Johan och jag förflyttar oss till nästa skola i Varberg. Denna skolan har redan fått sina tre träffar och har kommit en bit på vägen. Anledningen till att vi dyker upp hos dem igen är att de ska gå över till Cromebooks på måndag när eleverna kommer och då är det G-Suite som gäller. Vi tar hand om var sin grupp, repeterar grunderna, sedan får pedagogerna bygga lektioner så att de känner sig förberedda inför måndagen. Det är väldigt spännande att få vara med när det verkligen gäller, engagemanget är högt men det finns även en hel del oro kring hur detta ska gå. Det är inte lätt att ändra på rutiner, det vet alla som försöker komma igång med träning efter semestern. Man vet vad man har men inte vad man får.
På eftermiddagen lämnar jag av Johan i Göteborg och fortsätter mot Landvetter. Det ska bli en tur till Bromma denna gången för en annan gymnasieskola.

Denna skolan har vi arbetat med länge och fredagen är en uppstart i den process kring Bedömning för lärande som vi kommer att ha på skolan under läsåret. Idag är för alla pedagoger för att få den gemensamma berättelsen och grunden för vad BFL är. Därefter kommer jag att träffa   rektor och de fyra arbetslagsledarna en gång i månaden för ett förberedande möte. Veckan efter vår träff träffar de sina arbetslag och genomför uppgifterna med dem. Allt material finns i läromedlet Loops som är toppen att använda vid långa processer. Jag och rektorn kan följa processen och vi kan kommentera och uppmuntra.

Landar ner i flygplansstolen på eftermiddagen och försöker att sammanfatta min vecka för att få ordning på hjärnan.
Det är många intryck man får när man är ute och arbetar med skolor och skolutveckling. Men den gemensamt starkaste intrycket är att alla som arbetar i skolan vill elevernas bästa och de vill göra en skillnad som gör en skillnad. Det finns en vilja och en tro att man också kan och gör detta. Att få vara med på den resan är ett privilegium få förunnat.

Heja alla pedagoger i Sverige! Ni gör ett fantastiskt arbete!










Lisa Adolfsson

Lisa Adolffson är pedagogisk processledare på Lin Education. Som PPL är hon ute i skolorna och ledningsgrupper och arbetar både i långa och korta processer. Hon har 15 års erfarenhet av undervisning i grundskolan och fem år som rektor. 

Andra artiklar:

Sep 9, 2019

Att kommunicera digitalt med sina elever

Läs mer

Sep 2, 2019

Hur går en utdelning till?

Läs mer

Aug 26, 2019

Hur ser en uppstartsvecka ut för en pedagogisk processledare?

Läs mer

Jun 26, 2019

Hur ska vi utvecklas om vi alltid tror att vi gör rätt?

Läs mer

Jun 10, 2019

Vikten av ett verksamhetsnära förhållningssätt

Läs mer

Jun 3, 2019

Hur går ett återtag till?

Läs mer

May 22, 2019

Nu ser vi äntligen skogen och inte bara en massa träd

Läs mer

May 13, 2019

Hongkong STEAM education tour in Sweden

Läs mer

Apr 29, 2019

Digitalisering? Hur gör vi det bäst?

Läs mer

Apr 9, 2019

SETT i Stockholm är nu igång!

Läs mer
Fyll i din e-post så missar du inte våra nyheter och event!