Tillsammans förflyttar vi skolan framåt!

Skolutveckling
Pedagogisk processledning
Digitalisering i skolan

Vad gör du EGENTLIGEN på ditt jobb, Anders?

Under mellandagarna har vi, jag och min fru (som är lärare), passat på att träffa vänner. Vi har byltat på oss varma jackan, mössan och halsduken för att ta oss till en trevlig restaurang. Glasögonen immar igen när du kliver in genom dörren, och leende kompisar möter upp vid bordet. Vänner som vi äntligen har tid att träffa under de lediga dagarna mellan jul och nyår. Och innan imman på glasögonen har släppt kommer frågan: Vad gör du egentligen på ditt jobb, Anders? Att då svara; ”allt mellan himmel och jord”, vore att ljuga. Att svara ”nästan allt mellan himmel och jord inom skolans värld”, är faktiskt sant, men oerhört luddigt. 

Men nu ska jag ge mig på en lista där jag ska försöka förklara vad jag gör på mitt arbete. Innan listan tar vid är det på sin plats att berätta att alla vi som arbetar som Pedagogiska Processledare på Lin Education har en bakgrund i skolan, antingen som lärare och/eller som skolledare.
Med det sagt, nu kör vi!

När man arbetar som lärare går det alldeles utmärkt att bedriva skolutveckling i sitt klassrum/arbetslag/ämneslag. Men det är svårt för den enskilda pedagogen/skolledaren att bedriva det själv på hela skolan. Och det är här jag kommer in. Jag är en av de som kan ge skolans personal verktygen för att kunna förflytta sin skola framåt.

Och vad menar jag då med att ”förflytta sin skola framåt”. Jo, så här. Oavsett vad man tycker om digitalisering i skolans värld, så är den idag ett faktum. Digitaliseringen ger alla människor en röst. Och det RIKTIGT märkliga här, är att de som är öppet kritiska mot digitaliseringen i skolan, sprider sina åsikter på digitala medier såsom bloggar, Twitter och Facebook. Om vi i skolan istället lär våra elever HUR vi använder de digitala verktygen på ett sätt som sätter lärande, kunskaper och netikett i fokus, istället för att skrika sig hesa om att de digitala verktygen ska förbjudas, då kan vi verkligen prata om en likvärdig skola. 

De ungdomar som idag går i skolan känner inte till en värld utan digitala verktyg, att då prata om förbud känns lite väl mossigt, eller hur?!
- Idag används de digitala verktygen, mestadels, till att skriva texter i de olika ämnena. Men hur många minuter per dag skriver en svensk elev, i genomsnitt, på sin digitala enhet? Svaret är 25-30 minuter/dag. Resten av dagen går åt till att konsumera något som någon annan har skapat. Istället borde John Deweys bevingade ord ”Learning by doing” stå i fokus. 

De digitala verktygen inbjuder till att låta eleverna vara kreativa, och kan vi
hjälpa eleverna att gå från konsument till producent ökar lärandet.
Det riktigt fina med de digitala verktygen är hur vi i skolan kan individualisera i ett större perspektiv. Elever (och pedagoger) kan nu skapa filmer, ljudfiler och andra typer av presentationer än en skriven text. Eleverna kan alltså visa sina kunskaper på fler sätt idag, än när jag gick i skolan på 70- och 80-talet. Men handen på hjärtat, hur många skolor gör
detta? Och det hjälper jag skolorna med.

Viktigt på riktigt

När skolorna börjar arbeta med digitala verktyg händer det något med
elevernas lärande. När elever, och pedagoger, förstår styrkan i kamratbedömning, EPAmetoden med digitala webbresurser och att farmor/farfar/mormor/morfar/syskon/kompisar/kusiner kan se elevernas arbeten från sin egen mobila enhet, ja då händer det något med motivationen. När eleverna vet att deras arbeten kan ses av andra än deras 90 kg, flintskalliga lärare (alltså jag), då tar de större ansvar för sitt lärande. Och då blir skolan begriplig och meningsfull. Viktigt på riktigt alltså. I helgen hoppas jag att mina glasögon, ytterligare en gång, immar igen av värmen från mina vänner, för då vet jag att jag har hälsan.

Have a good one! 

//Anders

Anders Enström

Anders arbetar som pedagogiskt processledare hos oss på Lin. Med sin starka överstygelse om att digitalisering för skolan inte bara är viktig, utan nödvändig, är han ett välkänd debattör på skolarenan. På bloggen kan du följa Anders resa med att hjälpa skolor att utvecklas.

Andra artiklar:

Jun 26, 2019

Hur ska vi utvecklas om vi alltid tror att vi gör rätt?

Läs mer

Jun 10, 2019

Vikten av ett verksamhetsnära förhållningssätt

Läs mer

Jun 3, 2019

Hur går ett återtag till?

Läs mer

May 22, 2019

Nu ser vi äntligen skogen och inte bara en massa träd

Läs mer

May 13, 2019

Hongkong STEAM education tour in Sweden

Läs mer

Apr 29, 2019

Digitalisering? Hur gör vi det bäst?

Läs mer

Apr 9, 2019

SETT i Stockholm är nu igång!

Läs mer

Apr 4, 2019

Barn gör som vi gör.

Läs mer

Jan 25, 2019

Mind The Gap - Bett 2019

Läs mer

Jan 18, 2019

Tillsammans förflyttar vi skolan framåt!

Läs mer
Fyll i din e-post så missar du inte våra nyheter och event!