Kundcase

Stenkulaskolan

Trots tuffa förutsättningar för både elever och pedagoger, så har Stenkulaskolan hittat sitt "why" och gått från en stökig skola till en skola som gör skillnad för alla.

En tydlig värdegrund och vision var räddningen

Stenkulaskolan i Malmö har gått från en lågt presterande skola med dålig arbetsro och få elever som gått vidare till gymnasiet. Idag har klimatet på skolan blivit bättre, där både elever och lärare känner sig trygga och där fler elever läser vidare i avgångsklasserna. Modellen som har lyckats rädda skolan, har varit att leva efter en värdegrund som alla i skolan står för.

- Skolans Why är "We Make the World a Better Place". Att jobba med den biten handlar om att leva det. Man kan prata om allt, men man måste leva det för att en förändring ska ske, säger Martin Bieber, biträdande rektor.

På Stenkulaskolan har 96 procent av eleverna ett annat modersmål än svenska. Det spelar ingen roll vart man kommer ifrån. Alla ska känna sig hemma på skolan. Något som är viktigt för att alla ska känna sig hemma är att visa varje enskild elev att man bryr sig. På det sättet har lärarna och rektorerna på Stenkulaskolan fått tillit av eleverna.

- Vi vill ha en skola för alla. Vi vill att varje elev ska veta att vi tror på eleven och att vi verkligen menar att vi vill förändra världen. Varje elev är något speciellt och unikt, säger Belmina Omerhodz, lärare.

Att verkligen vilja göra en förändring och att leva efter det i alla lägen, är något som fortfarande lever vidare hos Stenkulaskolan.  

" Om eleven är inne i expeditionen och är högljudda där, så finns det två val. Antingen talar du om för eleven att här är du inte välkommen eller så ställer du frågan kan jag hjälpa dig?."

- Martin Bieber, Bitr. Rektor, Stenkulaskolan

Vill du veta mer?
Fyll i din e-post så missar du inte våra nyheter och event!